purpura, woda uspokaja

purpura, woda uspokaja
fot. Salman Arif Khan

środa, 19 lutego 2014

aero2 na bis

Wpadł mi w ręce modem e3131 brandowany przez t-mobile. Wcześniej już go używałem i jego oprogramowanie jakoś bardziej mi się podobało. Niestety, zmuszony byłem wrócić do oprogramowania playowego z mojego standardowego modemu. Instalację i pracę z modemem opisywałem już wcześniej.

W zasadzie powodem, dla którego chciałem wrócić do oprogramowania t-mobile była jedna funkcja - wznawianie połączeń po przerwaniu. Jak wiadomo aero2 automatycznie zrywa połączenie po godzinie. W oprogramowaniu playowym nic się nie działa, a przynajmniej ja nie znalazłem opcji automatycznego wznawiania połączenia. To jest taki drobiazg. Na co dzień może niezbyt potrzebny, chociaż w trakcie pracy bardzo wygodny. A zupełnie niezastąpiony, gdy chcemy ściągnąć jakiś większy zbiór, np. obraz płyty linuksowej.
W przypadku automatycznego wznawiania połączenia i ściągania pliku jakimś zaawansowanym narzędziem, możliwe jest pozyskanie nawet gigowych zbiorów. Trwa to noc, czasami noc i dzień. Ale się da. Stąd zrozumiałe są manipulacje operatora, by nie można było automatycznie wznawiać połączeń. Nie wiem na ile realne jest wprowadzenie capchy, czyli ręcznego przepisywania zawartości obrazków. Ale gdyby tak się stało, byłoby to znaczne utrudnienie sprawnego pobierania większych zbiorów. A nawet podczas codziennej pracy stanbowiłoby szykanę.
Windowsy wykorzystują technologię plug-and-play do instalacji urządzeń, które nie posiadają sterowników w systemie. Technologia ta bardzo wygodna, szczególnie dla producenta systemu, jest potencjalnie niebezpieczna. Automatycznie coś się instaluje nad czym nikt nie ma kontroli. To jest potencjalne źródło infekcji. No risk, no fun. Modem po włożeniu do gniazda usb po jakimś czasie uruchamia program instalujący sterowniki i program zarządzający połączeniem. Pierwsze uruchomienie jest dosyć długie, ale kolejne przebiegają sprawnie. Po uruchomieniu modem zidentyfikuje własną sieć. Jeżeli tak się stanie - można przystąpić do wpisania ustawień, które pozwolą na połączenie. Przechodzimy do ustawienia > ustawienia zaawansowane > zarządzanie profilem i definiujemy nowy profil. Wpisałem jak na rysunku poniżej. Z błędem (bo nie podałem APN) ale modem bez problemów uzyskał połączenie

definicja profilu połączenia


Po chwili poprawiłem profil. Powinien on wyglądać w następujący sposób

prawidłowa definicja profilu dla połączenia aero2

Ponieważ połączenie aero2 wykorzystuje pasmo umts900, to w ustawieniach (wybór sieci) na stałe wpisałem połączenie z sieciami 3G. Powinno to przyśpieszyć połączenie, gdyż modem przeszukuje tylko ten zakres.

wybór sieci

Wszystko ustawione. Działa. Podoba mi się ascetyczny wygląd programu. Rewelacyjny w porównaniu z nachalnym marketingiem playa. Niby okienko programu niewielkie, ale jest wszystko co potrzeba. Ważne, że oprócz wielkości transferu widzimy czas połączenia. Kolejny drobiazg istotnie polepszający moje samopoczucie.

okienko Internet Managera na tle pulpitu
W dowolnym momencie, także w trakcie pracy można przejrzeć menu programu i zmienić opcje. W ustawieniach można sprawdzić opcję autopołączenia. Opcja "połącz ponownie" jest standardowo włączona. Co więcej, sprawdziłem, działa. Po godzinnym połączeniu, gdy modem zostanie rozłączony, automatycznie połączenie zostanie wznowione.

menu Internet Managera
Menu nie jest zbytnio rozbudowane. trochę brak zaawansowanej statystyki. Ale mogę z niej zrezygnować na rzecz korzyści opisanych wyżej. Można przecież wykorzystać narzędzia windowsowe.

Internet Manager plus właściwości połączenia
Jak wspomniałem, to oprogramowanie podoba mi się bardziej od oryginalnego, które mam w swoim modemie (play). Oczywiście oba programy wykorzystują te same sterowniki modemu, ale już interfajsy graficzne są różne. Nie ma ani przeciwskazań, ani problemów przy korzystaniu z modemu playowego z oprogramowaniem t-mobile'a. Trzeba tylko albo zablokować autouruchamianie się aplikacji po włożeniu urządzeń do gniazda usb, albo cierpliwie kasować próby instalacji oprogramowania playowego po włożeniu modemu. Wybrałem pierwszą opcję. Proponuję zajrzeć na stronę pomocy technicznej. Wszystko sprowadza się do modyfikacji w rejestrach. Tu zacytuję z powyższego tekstu jedną z metod

"

Jak wyłączyć wszystkie funkcje autouruchamiania przy użyciu ustawień zasad grupy w systemie Windows Server 2003, Windows XP Professional lub Windows 2000

  1. Kliknij przycisk Start, kliknij polecenie Uruchom, wpisz polecenie Gpedit.msc w polu Otwórz, a następnie kliknij przycisk OK.
  2. Pod pozycją Konfiguracja komputera rozwiń węzeł Szablony administracyjne, a następnie kliknij pozycję System.
  3. W okienku Ustawienia kliknij prawym przyciskiem myszy pozycję Wyłącz funkcję Autoodtwarzanie, a następnie kliknij polecenie Właściwości. 

    Uwaga W systemie Windows 2000 to ustawienie zasad ma nazwę Wyłącz autoodtwarzanie.
  4. Kliknij opcję Włączone, a następnie w polu Wyłącz autoodtwarzanie na wybierz pozycję Wszystkie dyski, aby wyłączyć funkcję autouruchamiania na wszystkich dyskach.
  5. Kliknij przycisk OK, aby zamknąć okno dialogowe Właściwości: Wyłącz funkcję Autoodtwarzanie.
  6. Ponownie uruchom komputer.
 "

Wyłączenie autouruchamiania zwiększa bezpieczeżstwo naszego systemu. Automatycznie, to najczęściej bez naszej wiedzy.
Spokojnie oddsałem modem t-mobile'owy, a na co dzień używam playowego w powyższej konfiguracji.